GYROKINESIS® methode

Juliu Horvath's carrière als balletdanser kwam ten einde na een ernstige rugblessure. Puttend uit zijn enorme kennis van Oosterse geneeskunde en Kundalini Yoga ontwikkelde hij gedurende vele jaren zijn GYROTONIC EXPANSION SYSTEM®. Oorspronkelijk heette het ‘Yoga for dancers’ en is door hem later Gyrokinesis methode genoemd.
Hij ontwikkelde tevens diverse apparaten die de beoefenaar in staat stellen om deze bewegingen ononderbroken te beoefenen. Deze vorm heet GYROTONIC® training.

Golven, cirkels en spiralen
De Gyrokinesis methode is een dynamische vorm van lichaamsbeweging die kracht en flexibiliteit bevordert. Deze bewegingsvorm heeft raakvlakken met dans, zwemmen, yoga, T'ai Chi en gymnastiek. Het mobiliseert je gewrichten en strekt je spieren door middel van ritmische, golvende draaiingen en buigingen van de wervelkolom. De vloeiende bewegingen zijn verbonden met de adem en stimuleren de werking van je organen, zenuwstelsel, meridianen en chakra’s.
Gyrokinesis oefeningen worden in series uitgevoerd en samen met een specifiek ademhalingspatroon geïntegreerd in een harmonieuze, ritmische flow. Vergeleken met traditionele yoga voelt het meer zoals een dans en zwemmen. Gyrokinesis wordt zowel zittend op een kruk, als zittend, liggend en staand op een mat beoefend. De methode is bij uitstek geschikt voor mensen met rugproblemen.

Drie kernbegrippen:

The Seed Center
The Seed Center ligt in het zwaartepunt van je bekken. Iedere beweging ontstaat vanuit dit centrum. Het stelt je in staat om in contact te zijn met diepere lagen in jezelf.

Narrowing of the pelvis
Narrowing creëert ruimte tussen de wervels van je onderrug en in je heup- en schoudergewrichten en zorgt voor een goed contact met de grond.

The 5th Line
The 5th Line representeert de richting van de energiestroom door je lichaam. Het activeren van the 5th line is een manier om je spieren te verlengen en je eigen kracht te voelen.

Gyrokinesismethode

gyrokinesismethode

gyrokinesismethode

gyrokinesismethode