GYROTONIC EXPANSION SYSTEM®

Oorspronkelijk bekend als "Yoga voor Dansers", kunnen Gyrotonic oefeningen ook worden omschreven als zwemmen . . . vloeiende, sierlijke ononderbroken beweging. Dit gracieuze systeem behandelt het lichaam als één geheel; stretching, ontspannen van de zenuwen, versterken van de wervelkolom, spieren en fascia. Gyrotonic training wordt beoefend met speciaal ontworpen toestellen, waarvan de Pulley Tower de bekendste is. GYROKINESIS® training is de kruk-en-mat variant. De methode is gecreëerd door de balletdanser Juliu Horvath. Het werd ontwikkeld vanuit de belangrijkste bewegingsprincipes van Yoga, T'ai Chi, dans, zwemmen en gymnastiek. Gyrotonic oefeningen gaan uit van de volgende principes:

Intentie
"intentie is de sturende kracht die het lichaam beweegt." De manier waarop je je blik richt stuurt de beweging in de gewenste richting.

Stabilisatie door contrast
"In plaats van stabilisatie te creëren door je lichaam in een bepaalde positie vast te houden, stimuleren Gyrotonic oefeningen je om een evenwicht te vinden tussen het naar buiten strekken en uitreiken en naar binnen trekken vanuit het centrum van je lichaam. Deze tegenstelling is niet statisch; er is een continue golfbeweging van reiken en terughalen.

Decompressie van de gewrichten
Gewrichten die teveel zijn gecomprimeerd kunnen niet vrij bewegen. Decompressie van de gewrichten wordt bevorderd door stabilisatie door contrast. Hiertoe maken je gewrichten een 'scheppende', rondgaande beweging. Er ontstaat zo meer ruimte en doelmatige efficiënte kwaliteit van bewegen.

Coördinatie van beweging en adem
Elke beweging heeft een overeenkomstig adempatroon. Over het algemeen adem je in tijdens de strekkende of openende fase van de beweging, en adem je uit tijdens het samentrekken, of sluiten.

Gyrothonicmethode

gyrotonicmethode

gyrotonicmethode