Gary Ward

Bedenker van Anatomy in Motion -AIM- en het Flow Motion Model. Auteur van 'What the Foot?'

Closed chain biomechanics, in gewone mensentaal: hoe werken je spieren, fascia en gewrichten als je in contact bent met de grond? Anders dan op de behandeltafel...

AIM stelt je in staat om je bewegingsklachten op te lossen door simpelweg in al je gewrichten beter te bewegen. Een set driedimensionale bewegingstesten die je regelmatig uitvoert is de basis om je hele bewegingsstelsel te reorganiseren. Daarvoor zijn er de...

Five big rules

• Spieren verlengen voordat ze samentrekken
- Spieren hebben het bewustzijn van het hele bewegingsbereik nodig om te weten waar dat middelpunt is.
Het vermogen van een spier om effectief te zijn berust op:
- dat alle andere spieren effectief zijn,
- een effectief gewrichtssysteem,
- lichaamsbewustzijn van het centrum.

• Gewrichten bewegen eerst, spieren reageren daarop
- Spierlengte hangt volledig af van de organisatie van het gewrichtssysteem.
- De organisatie van het gewrichtssysteem hangt volledig af van het contact met de grond, zowel in statisch als dynamisch postuur.
- Spierzwakte, of stijfheid door te lange of te korte spieren komen voort uit de positie van het skelet en de beweging van de gewrichten; de reactie die plaatsvindt leidt tot de remming van de spieren.
- Gezonde beweging ontspant de spieren, bevordert gewrichtsintegriteit en stimuleert het zenuwstelsel. Eventuele bewegingsremmingen veroorzaken het tegenovergestelde effect.

• Alles draait om het centrum
- Balans is gewichtsmanagement en hoe je je zwaartepunt beheert.
- Wanneer alle zwaartepunten (hoofd, ribbenkast, bekken) met elkaar zijn uitgelijnd wordt balans vinden gemakkelijk.

• Waargenomen centrum bepaalt beweging, houding, pijn en potentieel
- je waarneming van wat optimaal is bepaalt de houding die je aanneemt en de bewegingspatronen waartoe je toegang hebt.
- Compensatie is de manier waarop je brein zich aanpast aan een nieuwe waarneming van het centrum die door een verandering van je fysieke systeem door externe of interne uitdagingen in gang is gezet.

• Perfectie is ingebakken en voorgeïnstalleerd
- Je lichaam heeft de capaciteit om spannings- en compressierelaties beter te verdelen om alle bewegingen te vergemakkelijken.
- je brein zal een postuur kiezen dat negatief lijkt en toch ondersteuning biedt voor een tijdelijk of vermeend falen in het gehele systeem.
- Je lichaam weet hoe het zich moet positioneren om zijn beperkingen te overwinnen en toegang te krijgen tot zijn meest optimale staat voor NU.

Enige citaten van Gary Ward over AIM

Ik zie nooit echt iets als een probleem, ik zie dingen als informatie.

Ik ben geen grote fan van het woord disfunctie, omdat het iets wordt wat je wilt repareren, in plaats van iets wat je wilt begrijpen.

Als je je voeten uitdraait, merk je dat je voet proneert.

Als ik zie dat iemand zijn of haar voet uitdraait, in plaats van te denken dat ik dat moet indraaien om het te corrigeren, is het de informatie die ik van die persoon krijg dat hij of zij die voet uitdraait om die pronatie te kunnen genereren.

Wat ik altijd al opwindend vond, is om onbewuste veranderingen te zien... hoe meer je probeert, hoe minder je krijgt.  Je moet de juiste situatie creëeren.

Je wilt niet vechten (tegen het lichaam) omdat we weten dat vechten conflicten creëert... je moet de obstakels wegnemen en de dingen aanmoedigen om te doen zoals ze bedoeld zijn te doen.

Ik zeg dat gewrichten spieren iets te doen geven.

Waarom draaien mensen hun voeten uit? Ze proberen meer beweging te genereren dan ze hebben.

De reden dat je dorsiflexie niet groot is, is omdat je je voetboog niet kunt laten zakken.

De hersenen zullen altijd een 'tripod' vinden, als je geen gewicht kunt krijgen op het eerste middenvoetsbeentje, dan heb je het in het tweede.

Hoe hoger de voetboog, hoe stijver de gewrichten en hoe meer het weefsel onder de voet samentrekt.

De ruggengraat is hetzelfde als de voet, we moeten beweging krijgen in elk botje van de voet.

Hoe meer we de extreme mogelijkheden in onze beweging verkennen, hoe meer we het weefsel belasten. Hoe meer we het weefsel iets geven om te doen, hoe meer dat weefsel kan reageren, en wanneer het weefsel aan beide zijden een gelijke reactie heeft op de beweging, dan kun je in een rustige, gecentreerde positie gaan staan.

Gary Ward

Website van Gary Ward

Terug naar Home