Fascial Pilates - Anatomy Trains in Beweging

Fascia - bindweefsel - is het weefsel dat al onze organen, spieren en gewrichten omhult, doordringt, ondersteunt en met elkaar verbindt. Sommige delen van het bindweefsel zijn van nature stug, andere delen zijn flexibeler. Normaliter is het spierbindweefsel, ook wel myo-fascia of ‘deep tissue’ genoemd, ontspannen en enigzins rekbaar. Wanneer je beweegt kunnen de naast- en over elkaar liggende lagen fascia langs elkaar glijden. Onder invloed van een verkeerde lichaamshouding, stress, overbelasting, (oude) blessures en trauma’s wordt het bindweefsel stugger en verkleven de lagen met elkaar. Het voelt dan alsof je 'jasje' te strak zit. Dit kan leiden tot pijn tijdens strekken en bewegen en verlies van flexibiliteit.

Dynamisch verlengen
Fascial Pilates oefeningen zijn vloeiende staande, liggende en zittend oefeningen op de mat. Je strekt myofasciale verbindingen in het hele lichaam en leert door middel van contrasterende bewegingsoefeningen om met meer bewustzijn van top tot teen te bewegen.

Neuromusculaire training
Fascial Pilates wordt beoefend volgens een specifieke richting en volgorde die aansluit bij het neuromusculaire systeem. Tijd, dynamiek en het gewicht van je lichaam zijn je belangrijkste middelen. Daarnaast gebruik je hulpmiddelen zoals een roller of balletje om je fascia op diepe of meer oppervlakkige lagen te verschuiven, rekken en masseren. Naarmate je vertrouwder bent met de techniek, kun je steeds gemakkelijker en dieper werken, blokkades oplossen, je energie vrij laten stromen en een diepgaande ontspanning bereiken.

Terug naar overzicht