__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Boek je training!

Click to play

Natuurlijk lopen

 77 sec.  fragment uit "When the moment sings - the muse within"

Een stap vooruit - Moeiteloos Lopen

Zag je de vering in de bekkengewrichten, de swing van de armen en benen, de spiralende wervelkolom en de lengte van binnenuit?
Ik wordt hier heel enthousiast van!

Hoe zou het voor jou zijn als je minder energie nodig hebt om te lopen, zodat je die kunt gebruiken voor andere dingen die je wilt doen? 
Moeiteloos wandelen, gemakkelijk balans houden, traplopen zonder pijnlijke knieën, dansen met soepele heupen, tuinieren zonder dat je rug protesteert? 
Hoe zou de kwaliteit van je leven veranderen?

Waarom je voeten trainen ?

Voeten zijn het fundament van je gezondheid en welzijn
De gezondheid van het hele lichaam hangt af van de gezondheid en functie van je voeten. Niet alle beweging is gelijk. Als je voeten pijn doen en je kiest voor een activiteit als zwemmen of fietsen zodat je niet op je voeten hoeft te staan, mis je de noodzakelijke belasting die de botdichtheid in stand houdt, de belasting van de bekkenbodem die ervoor zorgt dat deze goed blijft functioneren en die ontstaat als je rechtop loopt in de zwaartekracht. Als je voeten veel pijn doen en je daardoor steeds meer zit, ondervinden al je systemen daar de gevolgen van. Voeten zijn echt de basis van je gezondheid en welzijn. Lopen is als het opwinden van de klok - je systemen werken allemaal beter als je het doet. In deze looptraining leert je hele lichaam met timing en souplesse te bewegen.

Voeten hebben beweging nodig en lezen de grond
Voeten hebben 26 botten en 33 gewrichten. Dat is een heleboel bewegingsmogelijkheden! Omdat gewrichten beweging nodig hebben om gezond te zijn, is de voet afhankelijk van een ondergrond die voldoende gevarieerd is. Er zijn ongeveer 200.000 gevoelszenuwen op de voetzool. Ze zorgen voor feedback tussen de omgeving en het centrale zenuwstelsel. Je voeten lezen de grond en geven bij elke stap informatie door aan je hersenen. Het dragen van schoenen met stijve zolen en het lopen op vlakke oppervlakken dempt dit gevoel, de manier waarop je je spieren gebruikt en daarmee je looppatroon.

Je platvoeten, doorgezakte voorvoeten en hamertenen herstellen
Er zijn spieren in de voet die een deel van de voet bewegen ten opzichte van een ander deel, de zogenaamde intrinsieke spieren. Intrinsieke spieren zijn afhankelijk van die 33 gewrichten die bewegen om gezond te zijn. Als je spieren in je voeten hebt die niet veel worden gebruikt, kunnen je voeten pijn gaan doen. Als je staat, zou het gewicht van je lichaam door de achterste botten van de voet moeten vallen, die groot en stevig zijn en bedoeld om gewicht te dragen. De meesten van ons dragen teveel van ons gewicht over de bal van de voet waardoor de voorkant van de voet in de grond wordt gedrukt. De voetbogen zakken door en de tenen worden in de grond gedrukt om balans te houden, waardoor hamertenen ontstaan. Voetbogen zijn spierafhankelijk; je kunt je platvoeten herstellen. Je "doorgezakte" voetbogen zijn niet afhankelijk van botten; de spieren van je voeten houden de botten op hun plaats om de bogen te creëren.

Knieën en heupen ontlasten
Er zijn spieren in de voet die deze verbinden met het onder- en zelfs bovenbeen, extrinsieke spieren genaamd. Deze spieren bewegen de voet ten opzichte van het been. Goed bewegen van je voeten kan dus ook de gezondheid en functie van je knieën en heupen verbeteren! Omgekeerd kan beweging in de heup en de knie de voeten beïnvloeden.

Stevige billen en buigzame enkels
Volledige dorsiflexie van de enkel is een van de belangrijkste bewegingen waarvan je niet wist dat je ze miste. Dorsiflexie is wanneer de bovenkant van de voet naar de voorkant van je scheenbeen beweegt. Deze beweging is ook onderdeel van je loopcyclus. De voet die afzet moet volledig dorsiflexen voordat de hiel optilt. Als je je hiel te vroeg optilt, en je knie te snel buigt gebruik je niet het volledige bewegingsbereik van je heup, wat leidt tot platte billen.

Als je dorsiflexie mist, zul je je voeten naar buiten draaien als je loopt in een poging iets van pronatie in je voeten te krijgen. Dit komt omdat wanneer je enkel niet veel kan bewegen in de richting waarin je loopt, je voet in plaats daarvan de richting neemt die nog wel werkt. Dit creëert een beweging door de voet die de bovenkant van de voet naar binnen en naar beneden rolt en de voetboog afvlakt.Je voet zakt door en hierdoor kunnen bunions bij je grote teen ontstaan. Goed lopen zorgt voor de juiste training van je billen, daar kan geen sportschooltraining tegenop!

Beweeglijke wervelkolom en evenwichtig zenuwstelsel
Wanneer je goed loopt werkt je wervelkolom als een 'spinal engine'. De swing van je armen en benen zorgt ervoor dat je wervelkolom continu een spiralende beweging maakt waarbij de ribbenkast tegengesteld aan bekken en hoofd draait. ( kijk nog eens naar de video bovenaan de pagina, dan zie je wat ik bedoel). Een goed functionerende wervelkolom zal je rugspieren sterk en je tussenwervelschijven elastisch houden waardoor je minder kans loopt op een hernia of andere klachten die gerelateerd zijn aan beknelde zenuwen.


What the Foot?

Lopen van top tot teen

Van twee specialisten in de kunst van het lopen: Gary Ward, auteur van "What the Foot?" en James Earls, auteur van "Born to Walk" leerde ik hoe voetpostuur samenhangt met houdings-en bewegingsklachten elders en hoe je loopproblemen duurzaam oplost door te lopen met je hele lichaam. Alle gewrichten, spieren, alle fascia moeten samenwerken met de juiste timing om harmonieus te kunnen lopen. Beperking op de ene plaats ( vaak niet gevoeld) veroorzaakt overbelasting op een andere plaats ( luid en duidelijk). De kunst is om te ontdekken wat er ontbreekt en verloren bewegingen weer te integreren in het geheel.

Heb je last van ?

  • balansproblemen

  • hallux valgus

  • hielspoor

  • verstuikte enkel

  • pijnlijke knie
  • bursitis rond je bekken
  • zeurende stijve onderrug
  • schouderklachten
  • stijve of pijnlijke nek
  • stijfheid na het wandelen


Los het op en leer moeiteloos lopen!

Je manier van bewegen is als een vingerafdruk ingebed in je zenuwstelsel.  Vaak veranderen je bewegingsgewoontes door blessures, ongelukken, operaties. Andere, betere gewoontes aanleren gaat niet altijd vanzelf. De beste resultaten behaal je wanneer je zorgvuldig waarneemt, voelt en beweegt, zodat je brein nieuwe verbindingen met je spieren en fascia gaat maken.

Een heel scala aan staande, maar ook zittende en liggende oefeningen helpen je bewust te worden en te voelen wat jouw beweegpatroon is. Wat je (niet) doet, hoe je meer beweeglijkheid  brengt in de delen van je lichaam die te weinig deelnemen en wat de natuurlijke timing en sequentie is om vloeiend, elegant en zonder pijn te lopen. In de lessen Moeiteloos Lopen onderzoek en ervaar je wat er ontbreekt en integreer je de verloren bewegingen weer in het geheel zodat je moeiteloos gaat bewegen.

"Born to Walk" James Earls

Doe je een proefles mee?

Doet lopen pijn en denk je dat je daarom niet kunt meedoen aan de lessen? 
Maak je daarover niet te veel zorgen. 
Indien nodig passen we de oefeningen aan. 
Je wilt graag beter bewegen?  Kom, doe mee en neem die stap!


Spring Pilates Maastricht