Een stap vooruit - Moeiteloos lopen

Hoe zou het zijn als je minder energie nodig hebt om te lopen, zodat je die kunt gebruiken voor andere dingen die je wilt doen? 
Moeiteloos wandelen, gemakkelijk balans houden, traplopen zonder pijnlijke knieën, dansen met soepele heupen, tuinieren zonder dat je rug protesteert? 
Hoe zou de kwaliteit van je leven veranderen?

Stijfheid

Ik had al langer pijnlijke hamstrings na een korte wandeling. Stijfheid als ik opstond uit mijn stoel. Bij het opstaan moeite om mijn sokken aan te trekken. Op een dag merkte ik dat ik 's ochtends al mijn spullen bij elkaar zocht, zodat ik die dag niet meer de trap op en af zou hoeven lopen... Op naar de fysiotherapeut! Die gaf versterkende oefeningen voor hamstrings en billen. De pijnlijke hamstrings verbeterden en ik kon de trap weer op. De stijfheid bleef en rekken hielp maar tijdelijk.

What the Foot?

Lopen van top tot teen

Ik nam les van twee specialisten in de kunst van het lopen: Gary Ward, auteur van "What the Foot?" en James Earls, auteur van "Born to Walk". Van hen leerde ik hoe voetpostuur samenhangt met houdings-en bewegingsklachten elders en hoe je loopproblemen duurzaam oplost door te lopen met je hele lichaam. Alle gewrichten, spieren, alle fascia moeten samenwerken met de juiste timing om harmonieus te kunnen lopen. Beperking op de ene plaats ( vaak niet gevoeld) veroorzaakt overbelasting op een andere plaats ( luid en duidelijk). De kunst is om te ontdekken wat er ontbreekt en verloren bewegingen weer te integreren in het geheel.

lessen natuurlijk leren lopen

Je manier van bewegen is als een vingerafdruk ingebed in je zenuwstelsel.  Vaak veranderen je bewegingsgewoontes door blessures, ongelukken, operaties. Andere, betere gewoontes aanleren gaat niet altijd vanzelf. De beste resultaten behaal je wanneer je zorgvuldig waarneemt, voelt en beweegt, zodat je brein nieuwe verbindingen met je spieren en fascia gaat maken.
In de lessen Moeiteloos lopen onderzoek en ervaar je wat er ontbreekt en integreer je de verloren bewegingen weer in het geheel zodat je moeiteloos gaat bewegen.

"Born to Walk" James Earls

Heb je last van ?

  • balansproblemen

  • hallux valgus

  • hielspoor

  • verstuikte enkel

  • pijnlijke knie
  • bursitis rond je bekken
  • zeurende stijve onderrug
  • schouderklachten
  • stijve of pijnlijke nek
  • stijfheid na het wandelen


Los het op en leer vloeiend lopen!

Een heel scala aan staande, maar ook liggende oefeningen helpen je bewust te worden en te voelen wat jouw beweegpatroon is. Wat je (niet) doet, hoe je meer beweeglijkheid  brengt in de delen van je lichaam die te weinig deelnemen en wat de natuurlijke timing en sequentie is om vloeiend, elegant en zonder pijn te lopen. Deze vaardigheid stelt je in staat om voortaan je beweegproblemen zelf op te lossen!

Juist voor jou !

Doet lopen pijn en denk je dat je daarom niet kunt meedoen aan de lessen? 
Maak je daarover niet te veel zorgen. Indien nodig passen we de oefeningen aan. 
Je wilt graag beter bewegen?  Kom, doe mee en neem die stap!

Spring Pilates Maastricht