__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Boek je training!

Myofascial Release -
Comfortabel in je lichaam

Fascia is het bindweefselnetwerk dat al onze organen, spieren en gewrichten omhult, doordringt, ondersteunt en met elkaar verbindt.
Sommige delen zijn van nature stug, andere flexibel en zacht.
Wanneer je beweegt kan naast- en over elkaar liggende myofascia langs elkaar glijden.
Onder invloed van een verkeerde werkhouding, stress, overbelasting, (oude) blessures en trauma’s wordt bindweefsel stugger en kunnen de lagen met elkaar verkleven. Dit leidt tot beperking in bewegingsvrijheid en verandering van lichaamshouding, ademhaling en bewegingspatronen.
Door de diepe bindweefsellagen te rekken, te differentiëren en weer in de juiste verhouding te brengen kan het lichaam z’n natuurlijke balans hervinden.

Balans in relatie tot de zwaartekracht

Myofascial Release is gebaseerd op o.a. de Structural Integration methode van Ida Rolf en het Anatomy Trains concept van Thomas Meyers. De lichaamsstructuur en de fasciale spanningslijnen worden hierbij in balans gebracht in relatie tot de zwaartekracht. Hiertoe worden langzame, danwel stimulerende diepe bindweefselmanipulaties toegepast en aanvullende oefeningen gegeven om de veranderingen van houding en bewegingsvrijheid in het lichaamsbewustzijn te verankeren.




Neuromusculaire reëducatie van postuur en beweging

Myofascial Release wordt toegepast volgens een specifieke richting die aansluit bij je houdingspatroon. De behandeling bestaat voornamelijk uit langzame, soms diepe ‘strokes’ waarbij de fascia met vingertoppen, knokkels, onderarmen of ellebogen wordt gerekt en verplaatst. Hierbij werk je samen door zelf kleine specifieke bewegingen te maken in het gebied waar wordt gewerkt. Door te bewegen verschuiven de fasciale lagen ten opzichte van elkaar. Zittend en staand worden dezelfde principes toegepast. Jij beweegt terwijl ik het weefsel strek, verplaats en breng waar het ‘thuis hoort’. Je leert eenvoudige oefeningen die je thuis kunt herhalen. Hierdoor wordt de nieuwe evenwichtige relatie tussen je spieren en fascia geïntegreerd in je dagelijkse  houdings- en bewegingspatronen. 



Fascial Release voor Structurele Balans - de series


Fascial Release wordt uitgevoerd in een reeks van sessies. Sequentieel werk helpt om verandering te initiëren in je houding, je bewegingen, je energie. Je leert je lichaam beter begrijpen.


Voeten en Benen - Verend Fundament


De voeten en benen ondersteunen en bepalen de balans van het lichaam. Als de voetbogen of knieën niet goed functioneren of pijn doen wordt de natuurlijke balans van het lichaam verstoord. We zien dan bijvoorbeeld dat door stijfheid in de enkels en de achterkant van de benen het bekken naar voren verschuift. Het bovenlichaam past zich aan door naar achter te buigen; de onderrugspieren zullen verkorten. Om balans te houden reikt het hoofd dan naar voren, waardoor de bovenrugspieren teveel worden uitgerekt en de nekspieren verkorten. Om dit houdingspatroon te veranderen, beginnen we met het fundament. 


Voeten en Benen - Verend Fundament behandelt de voetbogen, enkels, kuiten, knieën en voor- en achterkant bovenbenen, opdat ze je lichaam beter ondersteunen.

Rond het Bekken 


De heupen zijn de gewrichten die symmetrie en balans bepalen. Verkortingen in weefsel rond dit gebied laten het bekken te ver naar voren of naar achter kantelen. De onderrug wordt hierdoor belast.  Asymmetrische verkortingen trekken het bekken naar één kant of de ene heup draait naar voor en de andere heup naar achter. Dit veroorzaakt functionele beenlengteverschillen en rotaties in de wervelkolom.


Rond het Bekken behandelt de binnenbeenspieren, de spieren aan de zijkant van het bekken, de diepe bilspieren en het psoas-complex, zodat deze belangrijke brug tussen benen en wervelkolom zijn balans kan hervinden.



Nek in Balans 


Pijn in nek en bovenrug is een veel voorkomende klacht, vooral bij mensen met een zittend beroep. Deze pijn ontstaat doordat het hoofd te ver naar voren wordt gehouden ten opzichte van de schouders. Sommige spieren worden hierdoor stijf en kort, terwijl andere spieren verzwakken en overstrekt raken. De natuurlijke curve van de nek kan verloren gaan, zenuwen raken overprikkeld en er ontstaat een branderige zeurende pijn in de nek en tussen de schouderbladen. Wanneer deze toestand chronisch wordt spreken we van artritis; gewrichtsontsteking of artrose; slijtage van de gewrichten.

Nek in Balans behandelt zowel de grotere bewegingsspieren, ademhalingsspieren als diepe houdingsspieren van de nek en bovenrug.

Ben je geïnteresseerd in Myofascial Release?

Drie introductiebehandelingen samen kosten 125,- 
Kom en reserveer je afspraken!
Het kennismakingsgesprek is gratis


Spring Pilates Maastricht