__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Boek je training!

Anatomy In Motion

Flow Motion

Anatomy In Motion is een vorm van bewegingseducatie die zich baseert op een blauwdruk van de ideale manier waarop ons lichaam is ontworpen om te bewegen. Gary Ward, de bedenker, keek naar de vormen van de oppervlakken van onze gewrichten, hoeveel potentieel de botten hebben om te articuleren binnen die gewrichten, en de richtingen waarin de spieren kunnen samentrekken. Op basis van die informatie bouwde hij een model van de menselijke beweging: het Flow Motion Model

AiM verschilt van andere lichaamswerk methodes omdat het een gewrichts-gecentreerde kijk op beweging is. Als we elk gewricht volledig kunnen openen en sluiten in elk bewegingsvlak, dan hebben we volledige toegang tot efficiënte en pijnvrije beweging. Niet alleen kijken AiM beoefenaars naar de gewrichtsfunctie, veel van onze praktijk komt neer op de voetfunctie en hoe goed we lopen. Herstellen van de voetfunctie heeft een enorme impact op hoe goed ons hele lichaam beweegt. Verrassend genoeg kan een goede voetfunctie verlichting geven bij kniepijn, heuppijn, rugpijn en nekpijn.

Gary Ward heeft de gangbare theorieën over werking van spieren en gewrichten van omgedraaid en vanuit de 'closed chain' relatie met de grond opnieuw onderzocht hoe we eigenlijk bewegen in relatie tot de zwaartekracht. De visie van waaruit AIM is onwikkeld is zowel inspirerend als complementair bij alle methodes die die ik ken om tot een efficiënt en geïntegreerd bewegingspatroon te komen.


Wat ontbreekt er?

De manier waarop we lopen onthult een verrassende hoeveelheid informatie over onze blessuregeschiedenis en onze dagelijkse gewoonten. De vijf fases van de loopcyclus vormen tezamen een pad van hiel tot grote teen waarover je zwaartepunt zich verplaatst, op weg naar de volgende stap. Lopen is een dynamische oefening in (on)balans, waarbij je je midden niet 'vasthoudt', maar juist laat passeren. Iedere stap weer. Als we goed kunnen lopen kunnen we elke beweging beter doen. Bij elke voetstap het volledige bewegingsbereik van onze gewrichten in alle bewegingsvlakken met gemak benutten.


Heb je last van ?

  • balansproblemen
  • oude blessures
  • hallux valgus

  • hielspoor

  • verstuikte enkel

  • pijnlijke knie
  • bursitis rond je bekken
  • zeurende stijve onderrug
  • schouderklachten
  • stijve of pijnlijke nek
  • stijfheid na het wandelen


De oorzaak van terugkerende blessures

AIM is 'closed chain' neuromusculaire educatie waarbij het contact met de grond je belangrijkste leermiddel is. Je voeten communiceren deze relatie met al je spieren en gewrichten door middel van druk. Voetproblemen en knieproblemen zijn daarom altijd verbonden met balans- en bewegingsproblemen elders in je lichaam. Ze worden in stand gehouden door de manier waarop je lichaam zich verhoudt tot de zwaartekracht en de 'strategie' die je brein heeft om pijn te vermijden door beweging te beperken. De precisie en de micro-bewegingen van diepliggende spieren die je grote bewegingen gemakkelijk en vloeiend laten verlopen gaan dan verloren. Hierdoor voel je stijfheid en pijn in je spieren en gewrichten, waar je eerder met plezier en gemak bewoog.


Duurzame verbetering van je bewegingspatroon

Waarnemen van de druk in je voetzool en dus het verplaatsen van je zwaartepunt -waar en wanneer- is de sleutel tot verandering. Om weer beter te bewegen creëren we de juiste omgeving om álle gewrichten in relatie tot de zwaartekracht optimaal te laten functioneren. Met de juiste timing. Een precies geplaatste wig onder je hiel, teen of bal van je voet kan je zenuwstelsel weer toegang geven tot de microbewegingen die je bent kwijtgeraakt. Zodat je de hele keten van spieren, fascia en gewrichten weer gaat ervaren en gebruiken. Je pijn verdwijnt en je gaat beter bewegen dan je ooit had kunnen denken.

Een serie driedimensionale tests die tevens je oefeningen zijn, geven je inzicht in 'wat er ontbreekt'. Waardoor jouw pad smal, wiebelig of pijnlijk is geworden. En hoe je het kunt oplossen.

Mijn doel is om samen met jou je eigen gereedschapskist te ontwikkelen om zeurende pijn op te lossen en de uitlijning in je lichaam te herstellen. Tijd, energie en geld te besparen, zodat je je geld voor gezondheidszorg kunt besteden aan andere dingen die belangrijk voor je zijn.

Wil je moeiteloos bewegen?

Een oriënterend gesprek om de mogelijkheden door te nemen?  Stuur me een email!
 
(kennismaken is gratis)

Spring Pilates Maastricht